Je více než jasné, že letos budou e-shopy kvůli trvající pandemii covidu dominovat zase o něco více než loni. A proto je třeba mít svůj e-shop na vánoční sezónu připravený! Česká e-commerce je už tak velmi konkurenčním prostředím. Vzniká několik desítek e-shopů denně, a proto zde není prostor na chyby. Zaměřte se hlavně na to, jak se od konkurence odlišit a nezapadnout v e-shopovém davu.
Základní pravidla a tipy, které byste neměli opomenout, pokud chcete zletošních Vánoc vytěžit co nejvíce
1. Funkčnost e-shopu – než se na váš e-shop nahrne tisíce návštěvníků, je třeba se ujistit, že se jejich nákup nezasekne na technických problémech. Proklikejte si tedy svůj e-shop, zkuste vložit pár kousků do košíku a nejlépe proveďte testovací objednávku. To samé udělejte i na mobilu.
TIP! Věnujte dostatek času optimalizaci košíku. Je to místo, kde musí vše fungovat bez chybičky, protože právě tady návštěvník dokončí nákup. Nebo ho něco od nákupu naopak odradí.
2. Mobilní verze – více než 50 % lidí nakupuje přes mobilní zařízení a pokud narazí na neresponzivní e-shop, odcházejí ke konkurenci. Responzivní vzhled by proto měl být nutností. Prognózy navíc mluví jasně – v roce 2021 bude polovina celé e-commerce prováděna skrz mobily. Ujistěte se tedy, že neztratíte zákazníky kvůli neresponzivnímu e-shopu.
3. SEO audit – průchodnost košíku dokážete zjistit jednoduše testováním. Stejně tak je potřeba ověřit technické věci, které pouhým okem jen tak neuvidíte. Jsou to technické a SEO prvky, které jsou důležité pro lepší hodnocení vašeho e-shopu roboty, kteří stránky procházejí. Nechte si tedy vypracovat SEO audit, který vám základní chyby odhalí, a co nejdřív je opravte ať si roboty před Vánocemi zbytečně nenaštvete. 😊
4. Interní prolinkování – nejen o vánoční sezóně, ale v průběhu celého roku by mělo být prolinkování jednotlivých stránek nezbytností. Pomáhá uživatelům v orientaci na e-shopu, můžete je tak z produktu odkázat na články na blogu, na související produkty, na objednávkový formulář a mnoho dalšího.
5. Možnosti platby – platba kartou je pro nakupující už nezbytností, a přesto některé e-shopy stále tuto možnost nemají. Navíc v dnešní době se nakupující hotovostní platbě z hygienických důvodů snaží vyhýbat. Doporučujeme zavést online platbu kartou nebo minimálně platbu bankovním převodem.
6. Výběr přepravce – někteří přepravci zavádí před Vánoci kapacitní příplatky, aby mohli posílit řady zaměstnanců a vánoční nápor se nepodepsal na běžné rychlosti doručení. O přepravcích, kteří příplatky zavádějí, jsme psali už dříve. Ve statistikách e-shopu je vhodné sledovat, jak stíhají dopravci zásilky doručovat, tuto sezónu mohou mít někteří problém s doručením včas.
Kdy podat zásilky, aby dorazily včas do Vánoc po Evropě? Podívejte se na přehled doručení do Vánoc 2020, který je průběžně aktualizován. Nezapomeňte, že se vždy jedná o doporučení, nikoliv o garanci doručení. Někdy je tato informace nešťastně interpretována v médiích.
TIP! Nastavte si od určité částky dopravu zdarma. Čím dál tím více nakupujících to zvláště před Vánoci vyžaduje a může to hrát zásadní roli v dokončení objednávky.
7. Zboží skladem – možná si klepete na čelo, že sklady naplněné k prasknutí jsou před Vánoci samozřejmostí. Ale i přesto se může velmi snadno stát, že vám některé produkty dojdou. Ujistěte se tak např. u celoročně žádaných produktů nebo u těch, které se často objevují pod stromečkem (ponožky, svíčky, dárkové kazety). Využít můžete např. aktuálního počtu na skladě v popisu produktu.
8. Garance doručení do Vánoc na e-shopu a na zbožových srovnávačích – čas doručení hraje samozřejmě asi největší roli hned po skladovosti zboží. Vyznačte na e-shopu datum, kdy garantujete doručení do Vánoc nebo využijte vánočních znaků/obrázků.
Pokud prodáváte na zbožových srovnávačích, jako jsou Heureka, Zboží.cz nebo Glami, můžete využít speciálního znaku, který nastavíte v administraci srovnávače.
9. Rychlost e-shopu – Letos je nutné počítat kvůli zavřeným obchodům s vyšším počtem návštěvníků na e-shopu. Ujistěte se, že to e-shop ustojí a nebude se zpomalovat. Ze statistik jasně vyplývá, že z pomalého e-shopu ke konkurenci odchází více než polovina návštěvníků.
10. Online podpora – Někdy nakupující narazí na problém nebo otázku, kterou potřebují znát rychle. Využijte online chatu nasazením různých nástrojů např. SmartsUpp, nebo messenger na Facebooku. Vybudujete si tím vztah se zákazníkem. Jenom pozor, aby se z toho nestal spíš opak. Pokud na chatu zrovna nikdo nebude, vložte informaci, že jste offline a odpovíte v nejbližší možné době.
12. Vánoční bannery, slogany – oblečte e-shop do vánočního kabátku a zahalte např. logo do vánoční tématiky. Pokud máte na hlavní stránce slidery, vytvořte pro ně vánoční grafiku.
13. PPC kampaně – V prvé řadě si stanovte rozpočet na kredity pro vánoční sezónu. Zkontrolujte, že není chyba ve feedu, spusťte akviziční kampaně pro přivedení nových návštěvníků a aktualizujte inzeráty tak, že je zahalíte do vánoční tématiky, upravíte slogany nebo CTA (call-to-action) tlačítka.
Věděli jste, že 77 % kupujících často opustí stránku tak, že nechají zboží v košíku? Připomeňte se jim pomocí remarketingové kampaně.
14. Facebook kampaně – Reklama na Facebooku se stává nepostradatelným konverzním kanálem nejen o Vánocích. Je levnější než např. PPC reklama, využít můžete několika druhů reklam a zacílit tak snadno na zvolená publika, prodávat produkty, pořádat interaktivní soutěže, adventní kalendář a mnoho dalšího. Vyšperkujte kampaně vánoční tématikou, vložte informace o garanci doručení do vánoc, skladovosti a další…
Navíc reklamu můžete nechat zobrazovat i na druhou největší sociální síť v česku, Instagram.
TIP! Pokud si chcete vyšperkovat obrázky pro kampaně a odlišit se od konkurence, vyzkoušejte aplikace Feed Image editor. Jak zmiňují „Obrázky vydají za tisíc slov, říká se. A na Facebooku mají třikrát větší dosah než textové příspěvky.“
15. Tipy na dárky – vytvořte pro nakupující kolekce s tipy na dárky. Krásně tak ukážete na jednom místě více produktů a můžete si pohrát s interním prolinkováním, za které dostanete plusové body i z hlediska SEO.
Velmi oblíbené jsou také adventní kalendáře a to buď v offline podobě, nebo online verzi. Postačíte si také s články, které obohatíte o fráze spojené s Vánocemi (‚např. dárek pro maminku, dárek pro sportovce apod.
TIP! Pokud máte vytvořené vánoční speciální stránky, zkontrolujte, že máte vyplněné meta titulky a popisky, neboť jsou to první, co uživatel vidí ve výsledcích vyhledávání. Vyplňujte také alternativní popisky, které slouží k zobrazení produktů v obrázcích na Google a Seznamu. Ke správnému pojmenování poslouží i analýza klíčových slov.
16. Vánoční newslettery – Pokud máte databázi klientů a rozesíláte pravidelně newslettery, pošlete i ty vánoční! Velkou roli bude hrát název předmětu např. Dárky na poslední chvíli nebo Dárky pro drahé polovičky do 500 Kč. Nezapomeňte na vánoční vzhled, použít můžete vánoční odpočet, odkazy na vánoční tipy na webu. Newsletter lze využít i jako adventní kalendář.
17. Dárky k objednávce – malý dárek neurazí, ba naopak potěší. Přibalte k objednávce maličkost ve formě osobního vzkazu, domácího perníčku, vzorečku produktu nebo slevového kódu na další nákup.
18. Prodloužení doby vrácení – každému se stalo nebo stát může, že se občas netrefí do vkusu nebo dotyčný dostane stejný dárek dvakrát. Prodlužte dobu vrácení např. do konce ledna a odprezentujte to na e-shopu, v newsletteru nebo kampaních.
19. Dárkové poukazy – možná by někdo chtěl udělat radost svým blízkým nákupem na vašem e-shopu. Dárkové vouchery si vytvořte vlastní, od externího grafika nebo v papírové podobě. Rozesílat je můžete i elektronicky.
Na obrázku je možné vidět, že se dárkové poukazy hledají právě v období Vánoc a slouží jako dárek na poslední chvíli.
20. Vánocemi to nekončí. Poděkujte svým nakupujícím bannerem, newsletterem či jiným způsobem a popřejte hezké Vánoce a šťastný nový rok!
Autor: Eliška Bielková, specialistka online marketingu, eBRÁNA